مرکز آموزش ایرانیان .::صورت های فلکی و اسامی آن ها::. - نجوم
سفارش تبلیغ
صبا ویژن
[ و طلحه و زبیر بدو گفتند با تو بیعت مى‏کنیم به شرط آنکه ما را در خلافت شریک کنى ، فرمود : ] نه ، لیکن شما شریکید در نیرو بخشیدن و یارى از شما خواستن ، و دو یارید به هنگام ناتوانى و به سختى درماندن . [نهج البلاغه]
نجوم
زهرا ( جمعه 86/6/16 :: ساعت 4:40 عصر )

«یا مبین»

 

سلام،سلام صدتا سلام!

خوبین؟سلامتین؟ خداروشکر...

خُب این آپ دنباله ی صورت های فلکی است.

 

بسیاری از صورت های فلکی از قبیل عقرب(کژدم) ، اسد(شیر) خود گویای آن هستند که چرا چنین نام گرفته اند،ولی در برخی دیگر از صورت های فلکی به زحمت می توان رابطه ای میان شکل ونام آن ها یافت.امروزه 88 صورت فلکی را می شناسیم که شماری از آن ها حتی 5000 سال قبل از میلاد مسیح در کناره ی رود های دجله و فرات شناخته شده بودند؛تعدادی هم در دوران یونان باستان به آن ها اضافه شدند.قدیمی ترین و تا حدودی کامل ترین شرح و توصیف گنبد ستارگان که در اختیار ماست،به حدود سال 2000 قبل از میلاد بر می گردد.در آن زمان 43 صورت فلکی شکل شناخته شده ی فعلی خود را داشتند.

<**ادامه مطلب...**> چینی ها ،سرخپوستان،مصریان یا اقوام دریای جنوب ستارگان را با انگاره هایی کاملاً متفاوت از آن چه ما می شناسیم،جمع بندی می کردند.(خوابتون که نبرده؟ بیدار هستین؟ خُب خداروشکر) در حقیقت آن ها خدایان و افسانه هایی کاملاً متفاوت از ما داشتند،که در ستارگانشان بازتاب و نمود می یافت.بنابراین 88 صورت فلکی شناخته شده ی بین المللی که به طور عمده اسامی خود را مدیون یونان قدیم هستند،می توانستند نام های متفاوتی از نام های امروزی خود داشته باشند. هر صورت فلکی نامی فارسی(یا عربی-م) و یک نام لاتین(یونانی قدیم-م)و همچنین حروف مخفف معینی دارد.مثلاً صورت فلکی قوس(کمان) در زبان لاتین(ساگیتاریوس)نامیده می شود و علامت حرفی کوتاه آن (sgr) است.

این هم اسامی 44 تای دیگه از صورت فلکی ها:

سیاه گوش/شمشیر ماهی/شیر کوچک/صلیب جنوبی/طاووس/طوقان/عقاب/عقرب(کژدم)/فونیکس(مرغ آتشین)/قطب نمای کشتی(سکستان)/قفوس(قیفاووس)/قلم حجاری/قنطار/قو/قوس(کمان)/کاسیوپیا(ذات الکرسی)/کبوتر/کره اسب(قطعه الفرس)/کشتی دُم/کلاغ/کلب اصغر(سگ کوچک)/کلب اکبر(سگ بزرگ)/گرگ/گونیا/گیسو/لیر/مار/مار آبی شمالی(اکلیل شمالی)/مار آبی،کوچک/مارگیر/خانم ها لطفاً این یکی رو نخونید!=> مارمولک/ماهی/ماهی پرنده/ماهی جنوبی/مثلث/مثلث جنوبی/محراب/مرغ بهشتی/مگس/میزان(ترازو)/میکروسکپ/نقاش(سه پایه نقاشی)/نهنگ/هرکول.

منبع:کتاب صورت های فلکی.

 

پاینده باشید

«یا حق»

 

 




لیست کل یادداشت های این وبلاگ
پاسخ مسابقه نجومی(2)
شرمنده
مسابقه نجومی(2)
[عناوین آرشیوشده]