مرکز آموزش ایرانیان نام ستارگان 1 - نجوم
سفارش تبلیغ
صبا ویژن
هرکه شما را دوستبدارد، خدا را دوست داشته است، و هرکه شما را دشمن بدارد، خدا را دشمن داشته است . [امام هادی علیه السلام ـ در زیارت جامعه ـ]
نجوم
زهرا ( جمعه 86/7/20 :: ساعت 11:33 عصر )

«یا لطیف»

با سلام
عید رمضان آمد و ماه رمضان رفت
صد شکر که این آمد و صد حیف که آن رفت
این ماه رمضان هم رفت...انشالله که طاعات و عبادات شما مورد قبول درگاه حق واقع شده باشد.

بسیاری از ستاره ها و صورت های فلکی، نام خود را از تمدن های باستانی و اولیه به هدیه گرفته‌اند. برای مثال با جستجویی ساده در آثار تاریخی به داستان ها و افسانه‌های بسیاری در مورد صورت فلکی جبار دست خواهید یافت که به دوران سامری ها، روم باستان و بسیاری تمدن های دیگر باز می‌گردد.با مراجعه به کتاب ها و منابع نجومی به نام هایی برای ستارگان بر می‌خوریم که در هیچ یک از قواعد نامگذاری ستارگان نمی‌گنجد. نام بسیاری از ستاره‌ها به نحوی با نام صورت فلکی خود در ارتباط است. برای مثال Deneb به معنی دم،همان ستاره‌ای است که در قسمت انتهایی و دم صورت فلکی قو یا دجاجه قرار دارد. گاهی نیز نام ستارگان بر اساس ویژگی خود آن ستاره می‌باشد و هیچ ارتباطی با نام صورت فلکی خود ندارد. برای مثال سیروس به معنی داغ و سوزان می‌باشد. با این ترتیب این نام،لایق درخشان ترین ستاره آسمان می‌باشد و در عین حال هیچ نشانی از نام صورت فلکی خود در آن موجود نمی‌باشد. نورانی ترین ستاره صورت فلکی حوت جنوبی،فم الحوت (Famolhout) و ستاره متغییر صورت فلکی پرساروس،راس الغول (Algol) نامیده می‌شود.
به ندرت نام های شگفت انگیز در میان نام ها یافت می‌شود که در آن ها نه نشانی از ارتباط با صورت فلکی هست و نه ارتباطی با ویژگی خود آن ستاره.برای مثال در صورت فلکی خرگوش ستاره‌ای وجود دارد که از گذشته به نام Nihal خوانده می‌شده است.Nihal در اصطلاح به معنی "شترها عطش و تشنگی خود را رفع می‌کنند" است.(ای بابا خدا رحم کنه،چه اسم هایی...!).نام برخی از ستارگان عربی است و معمولا با استفاده از حرف تعریف "ال" که در جلوی آن ها می‌آید شناخته می‌شوند مانند Algol.بسیار از این نام ها در زمان های مختلف به شکل های گوناگون آمده‌اند و گاهی "ال" از این نام ها حذف شده است،مانند همین ستاره Algol که در برهه‌ای از تاریخ با نام Ghoul خوانده شده است.یا به طور مثال ستاره ی شانه ی چپ صورت فلکی جبار (شکارچی) «یدالجوزا» نام دارد که به معنی دست فرد غول پیکر است!ستاره ی شانه ی راست که تا حدودی کم نور تر است«بلاتریکس» نام دارد که این واژه از زبان لاتین آمده و به معنی «جنگجوی زن» است،(زن ها رو دست کم نگیرید!)... و نام عربی آن« ناجذ» است.برخی دیگر از نام ها دارای ریشه‌های یونانی و لاتین و یا حتی چینی می‌باشند. در این میان گاه با نام هایی بر‌خورد می‌شود که دارای ریشه فارسی بوده ولی در شکل ظاهری آن هیچ نشانی از فارسی یافت نمی‌شود و عمدتاً در میان نام های عربی و یا لاتین دسته بندی می‌شوند.

ادامش انشالله برای آپ بعد.
آرزومند آرزوهای خوبتان.
«یا حق»

__________________

منبع: «کتاب صورت های فلکی»
و
http://daneshnameh.roshd.ir

 




لیست کل یادداشت های این وبلاگ
پاسخ مسابقه نجومی(2)
شرمنده
مسابقه نجومی(2)
[عناوین آرشیوشده]