مرکز آموزش ایرانیان سیستم های نامگذاری ستارگان(2) - نجوم
سفارش تبلیغ
صبا ویژن
خداوند ـ عزّوجلّ ـ، هرگاه بنده ای را دوستبدارد و او اندکْ کار خیری انجام دهد، در برابر آن اندک، به اوپاداشِ بسیار می دهد و دادن پاداش بسیار در برابر کارِ اندک، براو سنگین نمی آید . [امام صادق علیه السلام]
نجوم
زهرا ( جمعه 86/10/14 :: ساعت 11:1 صبح )

به نام خالق کهکشان ها

سلام سلااااام.میگم خدارو شکر که میراث فرهنگی وبلاگم رو ندید.وگرنه حتماً جزء آثار تاریخی اینترنتی ثبت

می شد!!! شرمنده دیگه،زودتر از این نتونستم بیام آپ کنم.

سرتون رو درد نیارم...

بریم سراغ آپ امروز...

*نام گذاری ستارگان دوتایی و چندگانه*

دسته وسیعی از ستارگان را ستارگان دوتایی یا چندتایی تشکیل می دهند .مولفه های یک مجموعه دوتایی یا چندتایی در صورتی که دارای فاصله قابل تشخیص از یکدیگر باشند با استفاده از اعداد و بر اساس موقعیت غربی شرقی نام گذاری میشوند . برای مثال Alpha Librae یک مجموعه دوتای با مولفه های تمیزپذیر است . مولفه غربی این مجموعه 1-  Alphaو مولفه شرقی Alpha-2 نام میگیرد . در اینگونه مجموعه ها با حرکت به شرق این اعداد نیز بالاتر خواهند رفت.در سیستم های چندتایی (یا همان سیستم های دوتایی) هنگامی که مولفه های مجموعه به هم خیلی نزدیک باشند درخشش مولفه ها معیار نام گذاری است به این ترتیب که ستاره ای که پرنور ترین ستاره و مولفه اصلی مجموعه است با “A” و ستاره کم نور تر با “B” نام گذای ادامه می یابد. برای مثال ستاره سیروس خود جزیی از یک مجموعه دوتایی است و ستاره همدم آن یک ستاره از نوع کوتوله سفید می باشد . به ستاره سیروس که با چشم برهنه به راحتی دیده میشود مولفه “A” و کوتوله سفید همدم آن عنوان “B” را به خود می گیرد .

*نامگذاری ستارگان متغیر*

نام گذاری این ستارگان را می توان بر اساس همان طرح مورد تائید انجمن ستاره شناسان انجام داد اما دلایل تاریخی حاکی از آن است که این قاعده گاهی کار را بسیار دشوارتر خواهد کرد. بدین منظور برای نام گذاری دسته بزرگی از ستارگان یعنی ستارگان متغیر قاعده زیر را برمی گزینیم .نخستین ستاره متغیر کشف شده در هر صورت فلکی چنانچه بر اساس معیار بایر و یا Flamsteed نامگذاری نشده باشد با حرفR و به دنبال آن ، نام صورت فلکی خوانده می شود. برای مثال نخستین ستاره متغیر که در صورت فلکی Cetus یافت شد و بر اساس معیار بایر و Flamsteed نامگذاری نشده بود R Ceti نام گرفت .دومین ستاره کشف شده در آن صورت فلکی نام S و سپس T و همینطور تا Z را به خود می گیرد.این قاعده 9 ستاره اول کشف شده را در هر صورت فلکی نام گذاری می کند. برای ستاره 10 ام به بعد نامRR و سپسRS و سپسRT و همین طور تا RZ سپس SS وST و همینطور تا SZ . آن قدر این ترتیب را ادامه می دهیم تا به ZZ برسیم .این مجموعه نیز 54 ستاره متغیر را در هر صورت فلکی نام گذاری میکند . برای ادامه از AA شروع می کنیم و به همان شکل قبل تا AZ و سپس BB تا BZ.این قدر این کار را ادامه می دهیم تا با QZ برسیم.تا آنجا 334 ستاره نام گذاری شده است. برای ادامه از حرفV به همراه یک شماره که از 335 شروع می شود کار را دنبال می کنیم . برای مثال V335 , V336,…به2 نکته در این نام گذاری توجه کنید.اول اینکه QZ در این مجموعه جایی ندارد و دوما اینکه توجه کنید که هیچ گاه در این نام گذاری حرف دوم بالاتر از حرف اول (در ترتیب الفبا ) نمی باشد. یعنی هیچ گاه به عنوان مثالBA یا CB یا SR یا ... نداریم.


منبع:

   http://www.parssky.com

اگه سوالی بود در خدمتیم
آرزومند آرزوهای خوبتان
سبز باشید
یا حق




لیست کل یادداشت های این وبلاگ
پاسخ مسابقه نجومی(2)
شرمنده
مسابقه نجومی(2)
[عناوین آرشیوشده]